top of page

Bromssystem: En Djupgående Översikt över Delar och Funktioner

Välkommen till vår omfattande guide om bilens bromssystem och dess väsentliga komponenter. I denna artikel kommer vi att ge en djupgående inblick i hur ett bromssystem fungerar och de olika delarna som samverkar för att säkerställa optimala bromsprestanda för din bil.

Pedalställ / Bromspedal: Kraftöverföringens Kärna

Pedalstället, ibland kallat bromspedal, utgör startpunkten för ditt bromssystem. Det omvandlar din fysiska kraft till bromskraft genom en utväxling, vanligtvis mellan 5:1 till 7:1. Bromsservon, om installerat, minskar behovet av utväxling. Originala pedalställ är ofta hängande monterade, medan eftermarknaden erbjuder alternativ med golvmontage. Vissa eftermarknads pedalställ har även justerbara bromsvågar för att balansera bromskraften mellan fram- och bakhjul, särskilt användbart för racingändamål.

Bromsgivare: Signalen för Inbromsning

När du bromsar aktiveras en givare som sänder en signal till bromsljuset. Denna signal kan också användas för andra ändamål genom ett eftermarknadsstyrsystem. Givaren kan placeras vid bromspedalen eller huvudbromscylindern för att känna av ökat tryck i bromssystemet.

Bromsservo: Förstärker Bromskraften

Bromsservon förstärker bromskraften från bromspedalen till huvudbromscylindern. Det fungerar genom att utnyttja vakuum som genereras när du släpper gasen, vilket överför kraft till huvudbromscylindern. Ett bakventil förhindrar tryck från att nå servot. Bromsservon används i originalbilar och är vanliga i system utan bromsservo.

ABS-enhet: Bromsning med Kontroll

Bilar med ABS har en ABS-enhet som förhindrar att bromsarna låser sig genom att pulsera bromskraften. Detta ökar kontrollen vid inbromsning. Originalbilar är oftast utrustade med ABS, medan racingbilar ibland använder specialanpassade ABS-enheter.

Bromscylinder: Vidareförmedlar Bromskraften

Bromscylindern överför bromskraften från pedalstället genom bromsledningarna till bromsoken. I tvåkretssystem, vanligt i originalbilar, sammanlänkas oftast vänster fram och höger bakhjul i en krets. Eftermarknaden kan koppla ihop framhjulsparen för maximal bromskraft vid eventuell kretsavbrott.

Bromsvätskebehållare: Vätskeförsörjning för Bromscylindrar

Bromsvätskebehållaren tillför bromsvätska till bromscylindrarna. Originalbehållare kan vara monterade på cylindern eller vara externa. En extra utgång kan leverera vätska till kopplingshuvudcylindern.

Handbroms / Hydraulisk handbroms: Stabilitet vid Parkering

Handbromsen håller bilen stilla när den parkeras. Elektriska handbromsar blir alltmer populära. I racingssammanhang kan en hydraulisk handbroms kopplas in på bromssystemet för kontrollerad användning, exempelvis vid drifting.

Bromsok: Skapar Friktion för Inbromsning

Bromsoken pressar bromsbeläggen mot bromsskivor för att skapa friktion och stoppa bilen. Bromsoket monteras runt bromsskivan med hjälp av bromsoksadapter. Olika varianter av bromsok med varierande antal kolvar och position optimerar bromskraften och livslängden.

Bromsoksadapter: Koppling mellan Bromsok och Spindel

Bromsskivor samverkar med bromsok och bromsbelägg för att stoppa bilen. Genom att ändra diameter och tjocklek på bromsskivan kan bromsprestandan förbättras. En större diameter ger bättre bromseffekt och ökad kylning, men kan påverka körprestandan vid låga temperaturer.

Bromskivor: Bromsningens Centrala Komponent

Bromsskivor är de roterande metallskivorna som bromsbeläggen pressas mot för att sakta ner eller stoppa bilen. När du trycker på bromspedalen skapas friktion mellan beläggen och skivorna, vilket omvandlar rörelseenergi till värmeenergi och minskar bilens hastighet. Denna övergång av energi är avgörande för att uppnå pålitlig och snabb inbromsning, särskilt vid höga hastigheter eller nödsituationer.

Bromsbelägg: Nyckeln till Effektiv Bromsning

Bromsbeläggen skapar friktion mot bromsskivor för att sakta ner eller stoppa bilen. Originalbelägg har god initial bromseffekt men tål mindre värme. Eftermarknadsbelägg tål högre temperaturer, vilket är viktigt vid krävande körning och racing.

Bromskylning: Håller Temperaturen i Schack

Bromsbelägg, bromsok och bromsskivor tål höga temperaturer, men bromskylning är avgörande för att bibehålla prestandan. Extra kylning kan komplettera den inbyggda kylningen i bromsskivan och förhindra överhettning.

Fördelningsventil: Säker Bromskraftsfördelning

En fördelningsventil används för att separera fotbroms och handbroms, vilket är avgörande för säkerheten. Genom att ansluta handbromsen till bromssystemet via en fördelningsventil kan varje krets hanteras oberoende och säkerställer stabil bromskraftsfördelning.

bottom of page